Co jsem se dozvěděl, a co stále ještě nevím? Předně stále nechápu, jak došlo k tomu, že jsou čeští žáci první, a nikoliv o fous.
Opravdová informatika ve všeobecném vzdělávání: Jak to jde dohromady? Je to vůbec možné? Je to snad k něčemu dobré? Proč? Jak?
pondělí 24. listopadu 2014
ICILS 2013: Samé otázky
Co jsem se dozvěděl, a co stále ještě nevím? Předně stále nechápu, jak došlo k tomu, že jsou čeští žáci první, a nikoliv o fous.
pátek 21. listopadu 2014
Domácí úkol na víkend: Co se to stalo v testování ICILS?
středa 19. listopadu 2014
Strategie digitálního vzdělávání a výuka informatiky
Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020 před týdnem schválila vláda. Co to znamená pro výuku informatiky na základních a středních školách? Že možná za několik let opravdu začne. Taky se můžeme těšit na otevřené vzdělávací zdroje. A vůbec se těšíme na otevřenost, třeba na rychlé zveřejňování schválených strategií. Zatím můžu odkázat jen na pracovní verzi k diskusi na RVP.cz.
Atualizace: Strategie je od 5. 12. 2014 zveřejněna.
čtvrtek 6. listopadu 2014
Code Week a Hour of Code — programátor(ka) do každé rodiny?
Nedávno proběhla evropská kampaň Code Week, začátkem prosince proběhne celosvětová Hour of Code. Zběžný pohled prozradí, o co se jedná: aby všichni, ale zejména děti a mládež, začali programovat. Ale je to dobrý nápad?
středa 29. října 2014
Informatické myšlení (3): příklady ze skutečnosti
![]() |
Lizina lednička, jedna z mnoha |
Skočíme do toho rovnýma nohama: informatické myšlení nikoliv ve výuce, ale v opravdovém životě (ve škole je přece život jenom jako).
úterý 21. října 2014
Skončil Code Week
![]() |
Účastnice akce VHTO Amsterdam |
pondělí 6. října 2014
Code Week: Další kampaň na podporu informatiky

pondělí 22. září 2014
Informatické myšlení (2): různá vymezení
Tímto příspěvkem navazuji na předchozí stručné seznámení s pojmem informatické myšlení (IM). Nadále vycházím z uveřejněného článku. IM je pojem v mnohém podobný pojmům jako klíčové kompetence nebo matematická gramotnost: existuje několik více či méně se překrývajících a více či méně konkrétních vymezení. Z toho se mnohým informatikářům jako poměrně technicky založeným lidem dělají pupínky. Různá vymezení ale aspoň umožňují udělat si o IM plastičtější obrázek, takže se na ně v dnešním příspěvku podíváme. Ještě lepší obrázek o IM a jeho různých pojetích pak získáme z příkladů, což nás čeká příště.
úterý 16. září 2014
Informatické myšlení

Co je IM zač? Zachrání výuku informatiky? Nemáme to už obsažené třeba v klíčových kompetencích? Není to jen buzzword? Google zná o CT skoro devět milionů dokumentů (a jen necelé tři tisíce o IM).
sobota 6. září 2014
Diskuse ke strategii digitálního vzdělávání
Většina čtenářů tohoto blogu nejspíš ví, že na portálu RVP.cz v těchto dnech probíhá diskuse ke strategii digitálního vzdělávání. To je dokument, od kterého se mají odvíjet aktivity státu v příštích letech. Název se odkazuje k technologiím, takže dokument asi nepatří mezi primární oblasti našeho zájmu. Ale to jen na první pohled. Autoři totiž do dokumentu zapracovali záměr rozvíjet informatické myšlení.
středa 3. září 2014
Do nového roku s novou učebnicí
O prázdninách jsem si dal od blogování volno, a čas využil k práci na učebnici informatiky pro gymnázia. Už je toho dost na to, aby to bylo pro někoho zajímavé, nebo aby to šlo dokonce použít ve výuce, proto dávám k dispozici odkaz:
http://ksvi.mff.cuni.cz/ucebnice/
středa 13. srpna 2014
Nebudu číst Digitální demenci
Jestli se pohybujete kolem výuky informatiky (nebo vůbec kolem dětí a technologií v libovolné kombinaci), dřív nebo později Vás někdo upozorní na knížku Manfreda Spitzera Digitální demence. Mně už se to stalo několikrát. Co na ni říct?
pátek 1. srpna 2014
Případové studie o výuce informatiky ve světě
Krátká zpráva především pro kolegy doktorandy, kteří budou někdy muset napsat rešeršní část práce, ale také pro tvůrce kurikulárních dokumentů a další zájemce:
Vyšlo zvláštní vydání ACM Transactions on Computing Education zaměřené na výuku informatiky na základních a středních školách v různých zemích.
Vyšlo zvláštní vydání ACM Transactions on Computing Education zaměřené na výuku informatiky na základních a středních školách v různých zemích.
neděle 22. června 2014
Berte nohy na ramena, počítač prošel Turingovým testem!
Před nedávnem se do masových médií dostala hned dvě jména, která jsou nám blízká. A jak to v masových médiích bývá, výsledný obrázek je poněkud pokřivený. Prvním z nich je Noam Chomsky. V tomhle příspěvku se ale zaměřím na druhé jméno, které proběhlo zpravodajstvím, tedy na Alana Turinga a jeho test. Podobně jako s Chomským, i zde média pracovala obvyklým způsobem: Téma trefila, zbytek je trochu jinak.
„Počítačový program prošel Turingovým testem.“ Co se vlastně stalo, co to znamená, a co to znamená pro vyučování informatiky?
úterý 10. června 2014
Ještě jednou sám na národní přehlídce Science on Stage
![]() |
Zdroj: http://www.science-on-stage.eu/ |
Takže jsem se přihlásil taky.
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)