středa 11. února 2015

Dozvuky Hodiny kódu


Hodinu kódu máme dávno za sebou. Včera si ji ale vyzkoušel stomiliontý zvědavec. Celkově si tedy programování vyzkoušelo více než procento světové populace. Využiju to jako příležitost uvést několik zajímavých drobností, které se mi porůznu připletly pod ruce.
  • V oficiálním termínu Hodiny kódu trpěly stránky značnými výpadky. Je to zkušenost pro příště. Celkem totiž nezáleží, kdy si lekce vyzkoušíme. Lepší bude plánovat je až po opadnutí špičky.
  • PR kampaně fungovalo nadále výtečně. O zahájení se postaral Barack Obama, samozřejmě proslovem — jenže pak se skupinou studentů dal do programování a dokončil svou Hodinu kódu.


    Obama mimochodem informatice rozumí mnohem lépe, než by leckdo očekával ;-)
  • V diskusi pod předchozím článkem Bořivoj Brdička upozornil na kritiku z pera Audrey Watters (nutná registrace). Podle mě míří poněkud špatným směrem. Místo rozepisování polemik ale odkážu na vystoupení, kde jeden z hlavních organizátorů celé kampaně shodou okolností na řadu námitek odpovídá:

  • Hodina kódu cílí na vyvolání pozornosti a zájmu. Organizátoři si ale dobře uvědomují, že pouhá hodina nenaučí informatiku. Vyvinuli proto navazující programy v rozsahu 100 hodin. Ty běží na 90 tisících škol s účastí celkem 4 milionů studentů. I kdyby šlo o přestřelený odhad, je to obrovské číslo. Námitka „jedna hodina nikoho nevytrhne“ je tedy lichá. Námitka „a kde je studie o kvalitě vzdělávacího programu“ je naopak zcela na místě. Nemyslím, že by se v Code.org nestarali o zpětnou vazbu. Bylo by ale prima, aby se na věc podíval také někdo nezávislý, aby provedl porovnání... jenže, opět, buďme fér: jaký podíl vzdělávacích programů nasazovaných do praxe je solidně vědecky ověřených, i když za nimi nestojí zlé chamtivé korporace?
  • Možnost započítat u maturity informatiku jako matematiku nebo vědu už se týká 75% amerických středoškoláků. To ukazuje, jak se vedle PR kampaně (a díky ní) daří dělat i systémovou práci.
  • Hodina kódu je součástí obecnějšího Týdne výuky informatiky (Computer Science Education Week). V jeho rámci probíhají další akce (podobně jako v evropské variantě Code Week), jako například tohle představení Louskáček (ovšem kódu, nikoliv oříšků):
  • Urbinská univerzita (to je v Itálii) za dokončení Hodiny kódu uděluje kredity. Není to tak pitomé, jak to zní na první poslech: Jeden kredit dostane student, který začne studium informatiky a přinese z předchozí školy učitelem potvrzený certifikát.
  • Hodina kódu není jen ten základní tutorial s Elsou a Annou. Zaujala mne lekce na zpracování obrazu, která necílí na nic lehčího, než na černou díru ve středu vzdálené galaxie. Přiměřeně realistická motivace, přiměřeně gradující obtížnost, a k tomu práce se skutečnými daty. Právě věda je jedna z oblastí, kde sice každý druhý programuje, ale na studiu jednotlivých oborů se to neprojevuje.
  • Vlastní lekci pro Hodinu kódu může vytvořit kdokoliv, k dispozici je i základní návod (když už lekci vyrobíte, rádi ji zpropagujeme i v rámci kampaně Code Week). Takže zatímco my budeme vyrábět lekce, organizátoři zkusí navázat spolupráci s papežem Františkem.
Ode mne to je vše. Na reakce i další zajímavosti se těším v diskusi.

    Žádné komentáře:

    Okomentovat