pondělí 1. prosince 2014

Zkuste hodinku programovat, spolu se sto miliony dalších

Právě za týden začne kampaň Hodinka kódu na podporu výuky programování. Už dříve jsem ji blíže popsal a srovnal s kampaní Code Week a rozebral, co je v pozadí podpory programování ve školách. Dnes tedy už jen stručně připomenu, v čem Hodinka kódu spočívá a proč a jak by se měl zapojit každý — zejména ten, kdo pracuje s dětmi.

V týdnu 8.-14. prosince využijí miliony žáků a učitelů připravené zdroje k tomu, aby se seznámili s programováním. K účastí není třeba kromě zájmu vlastně nic navíc:
  • Materiály nevyžadují předchozí znalosti,
  • základ lze projít za hodinku,
  • existují i varianty pro telefony či tablety,
  • nebo naopak varianty zcela bez proudu.
Účastníci řeší posloupnost drobných úkolů se stoupající obtížností a nenásilně se seznamují s některými základními programátorskými nástroji. Kvalita poskytnutých nástrojů už vloni umožnila obrovský úspěch akce, zapojilo se 40 milionů lidí. V minulém roce si tak na základy programování mohlo na vlastní kůži seznámit víc děvčat, než za celou předchozí historii.
Letos registrované akce

Kampaň se mimo jiné snaží šířit, že základy se může naučit každý (takový postoj u nás není samozřejmý). Další snahou je upozornit, že programování a informatika patří do hlavního proudu vzdělávání, nikoliv do zájmových kroužků (které mj. upevňují sociální nerovnosti).

Na stránkách akce hourofcode.com lze najít další informace, registrovat se, projít připravené „kurzy“ nebo pomoci s překladem.

4 komentáře:

  1. Ano, ta kampaň je opravdu úžasná a v mnohém užitečná. Vřele doporučuji všem účast. Musíme se ale na vše dívat komplexně a nezapomínat, že existují i jiné pohledy. U Hodinky kódování bych rád upozornil na názor Audrey Watters (http://modernlearners.com/will-an-hour-of-code-change-school/, nutná registrace). Připomíná, že Code.org je příjemcem 10 mil.$ dotace od Gatese, Zuckerberga a spol. Vadí jí však daleko víc to, že se kampaň snaží přepsat dějiny v duchu "kdyby nebylo Code.org, o programování by se ve školách nemluvilo". Připomíná, že vždy zde bylo dost nadšenců, kteří se problematice věnovali i bez této obrovské mediální kampaně. Vadí jí, že si Code.org přivlastnila Computer Science Education Week (http://csedweek.org/) a nechce se smířit s tím, aby na příště byla podobná aktivita, která je vedena komerčními zájmy, chápána jako základ pro výuku programování a zapomínalo se na takové pionýry, jako byl Seymour Papert či Grace Murray Hopper, kterému byl Týden počítačové vědy původně v roce 2009 věnován.
    Audey si klade otázku, zda Hodinka změní školy a odpovídá si, že ne. To by musela jít trochu jinou cestou. Skutečný zájem o programování nelze vyvolat vynucenou instruktivní snahou jednou za rok.

    OdpovědětVymazat
  2. Podíval jsem se na odkazovaný článek, abych nereagoval nepoučeně, ale zůstávám zmaten. Nerozumím, v čem Audrey spatřuje problém. Gates a Zuckerberg nejsou žádná zlatíčka, nicméně oba začínali jako programátoři u klávesnic, jejich vztah k věci mi připadá velmi srozumitelný. To, že mají hodně peněz, mě ke zpochybnění jejich úmyslů nevede. Celkově mi není jasné, co se v dané souvislosti myslí slovem "komerční". Je Gatesova podpora vakcinace komerční? Je Khan Academy komerční, protože je podpořena korporacemi? Ta mimochodem také "prosazuje svoje kurikulum"... v čím zájmu?
    "kdyby nebylo Code.org, o programování by se ve školách nemluvil" — to je hastroš Audrey Watersové. Navíc, když už to někdo řekne, tak má ze svého pohledu pravdu, nad tím by se Audrey měla zamyslet ještě jednou. Nerozumím, kde bylo těch "dost nadšenců" — kdyby jich bylo dost, tak přece HoC nezaznamená takový úspěch.
    V každém případě považuji za nefér klást za vinu kampani, že od ní někdo čeká něco jiného, než co si kampaň klade za cíl. Možná jsem se špatně díval, ale žádného matení nebo zavádějícího informování účastníků jsem si nevšiml. CSEdWeek se s Code.org/HoC prostě propojil, nevím, z čeho usuzovat na přivlastnění. Fakt, že HoC je počtem účastníků dominantní akcí v rámci toho týdne, neznamená, že se nic jiného neděje.
    Celkově jsem z odkazovaného článku zklamán. Jistěže HoC školu nezmění, není to přece ani jejím cílem. Samotná Code.org organizuje školení učitelů, lobuje v jednotlivých státech USA a školu tak v odpovídajícím rozsahu opravdu mění (jde jim o jeden předmět, nikoliv o transformaci vzdělávání!). Jsem si jistý, že se jim to dělá mnohem snáz, když mohou prstem ukázat na úspěch HoC. Pozadí kampaně jsem lehce rozebíral tady: http://goo.gl/gR9A5G, připomínám citaci organizátorů HoC:

    „Too many students think programming isn’t for them. New tutorials are designed to demystify and inspire. We now want to reach 100 million students total and prove that anyone can learn the basics.“

    Mně přijde velmi čitelné a jasné, že organizátoři berou Hodinu jako propagační akci, která změnu usnadní, ale nikoliv způsobí. Každopádně za odkaz děkuju, zcela souhlasím s tím, že je třeba se na vše dívat komplexně a z různých pohledů.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, může to být matoucí. Někdo prostě je citlivý na manipulaci. Sám jsem se trochu unáhlil, když jsem ani nezaznamenal, že Grace Hooper je samozřejmě žena. Audrey je zvláště citlivá i na gender problematiku, která se v počítačových amerických kruzích občas vynořuje. Navrhuji se prostě ujednotit na tom, že by stálo za zmínku tento týden zařadit i nějakou historii výpočetní techniky, třeba podle Sheeny Vaidyanathan (já prostě to přechylování nepoužívám, což může občas způsobit potíže) - https://www.edsurge.com/n/2014-12-08-celebrating-grace-hopper-s-legacy-in-the-computer-science-classroom.

    OdpovědětVymazat
  4. Citlivosti na manipulaci rozumím, ale je mi zatěžko ji vyvozovat z toho, že má někdo nějaké zájmy. To máme každý. Nikde (zatím) nevidím, jak konkrétně škodlivě se zapojení korporací do kampaně projevilo. Mimochodem právě gender problematika je v rámci Hodiny kódu silné téma (a troufám si odhadnout, že není náhoda, když Obamu učí programovat dívka, stejně jako irského premiéra - mimochodem fakt mě mrzí, že se u nás nepřidal aspoň ministr školství). Statistiky uvádí, že díky Hodině (a tady je to skutečně příčinné "díky") si programování zkusilo za jeden rok víc děvčat, než do té doby vůbec. Na Grace i Adu organizátoři konzistentně odkazují. Na Paperta nikoliv, ale želví grafika v tutorialech myslím mluví jasně (a bloky koneckonců proslavila taky MIT).

    Proti historii informatiky ve výuce nic nemám, ale tam snad ještě víc než ve zbytku informatiky platí, že učitel často moc neví, co a proč vlastně dělá a učí.

    Pro diskusi a rozšíření pohledu přidávám další kritický článek: http://www.politico.com/story/2014/12/hour-of-code-schools-obama-113408.html
    Fakt je, že organizátoři (a skrz ně patrně i zainteresované firmy) nedostatkem ajťáků často argumentují (což mnohým v oblasti informatického vzdělání není zcela po chuti). Protiargumentace v článku mi nepřipadne zcela přesvědčivá, ale hlavně: programování je návnada, skrz kterou se děti mají naučit lépe porozumět světu. To už není tak jednoduchý argument (jako čísla z pracovního trhu), a je to spíš prostor právě pro rozličné vzdělávací odborníky, než pro neziskovku s PR kampaní.

    OdpovědětVymazat