Tvořítko na ohňostroje, © Disney |
Především si děti vyzkouší pracovat s konceptem spuštění komplexní akce na základě připraveného nastavení. Tak, jak budou třeba později spouštět programy napsné pomocí zdrojového kódu nebo zobrazovat HTML stránky, zde nejdříve nastaví, co se má odehrávat, a potom ohňostroj spustí. Informace o tom, co se bude odehrávat při samotném ohňostroji, je tedy nějak uchována v jinak statickém nastavení. S tím úzce souvisí další důležitý koncept, totiž ladění: připravím ohňostroj, spustím, zhodnotím, vylepším, a tak stále dokola, dokud nejsem spokojen. Tlačítko Play (ten trojúhelník dole) navíc dělá něco trochu jiného, než Launch!
Kromě toho je potřeba řešit umístění výbuchu jednotlivých raket a jejich barvy, uživatel tedy pracuje s objekty na pracovní ploše a s jejich vlastnostmi. Dále je třeba řešit časy odpálení jednotlivých prvků, k čemuž slouží časová osa. Pohled na probíhající ohňostroj lze myší prosotrově měnit, což je opět drobnost, ale pro některé to může být první zkušenost.
Z pohledu informatiky stojí za vyzdvihnutí také výhoda simulace, kterou děti při práci zakouší: při hraní s virtuálním ohňostrojem nehrozí, že přijdou o prsty.
Štastný Nový rok!
Různých nástrojů na hravou podporu informatického myšlení pro nejmenší je opravdu hodně. Přehled nemám, jen odkazy. Danovi jsem nedávno posílal k vyzkoušení Alici (http://www.alice.org/), Milan Khas psal nedávno o CodeMonkey (http://miloslavkhas.blogspot.cz/2014/11/codemonkey-napis-kod-utrhni-banan.html) a teď jsem narazil na hezký článek na Edutopii - Coding for Kids Revisited (http://www.edutopia.org/blog/coding-for-kids-revisited-anna-adam), který ovšem navazuje na další přehled 7 aplikací. Skoro si myslím, že by se toho někdo měl ujmout a udělat nějaký celkový přehled s anotacemi a doporučeními pro učitele a rodiče-nadšence. Asi bychom měli mít širší povědomí a znát víc možností, než jen Logo a Scratch. Dám to zadání jako sem. práci studentům, ale to není ono. Potřebujeme, aby to někdo průběžně aktualizoval.
OdpovědětVymazatSouhlas!
OdpovědětVymazat- Bylo by prima, aby to netáhl jeden člověk, koneckonců nejlepší jsou praktické zkušenosti z nasazení ve výuce. To jeden člověk neustíhá. Nabízí se nějaká wiki, třeba na rvp.cz, nebo tak něco? Možná lepší nečekat, co se vyvine z digistrategie, byť se tam něco takového plánuje.
- Nevěřím, že něco takového neexistuje v angličtině. Proto se mi nechce začínat zgruntu. Osobně mě to zatím tolik netlačí, ale kdyby se do toho někdo chtěl pustit, začal bych hledáním přehledu, podle kterého se orientují angličtí učitelé.