pondělí 29. prosince 2014

Novoroční ohňostroj

Po delší době nabízím drobný praktický námět, tentokrát pro nejmenší. Není to ani žádné skutečné programování. Při tvorbě vlastního ohňostroje si ale děti osahají několik důležitých principů, na kterých lze později stavět (při rozvoji informatického myšlení, samozřejmě).
Tvořítko na ohňostroje, © Disney

Především si děti vyzkouší pracovat s konceptem spuštění komplexní akce na základě připraveného nastavení. Tak, jak budou třeba později spouštět programy napsné pomocí zdrojového kódu nebo zobrazovat HTML stránky, zde nejdříve nastaví, co se má odehrávat, a potom ohňostroj spustí. Informace o tom, co se bude odehrávat při samotném ohňostroji, je tedy nějak uchována v jinak statickém nastavení. S tím úzce souvisí další důležitý koncept, totiž ladění: připravím ohňostroj, spustím, zhodnotím, vylepším, a tak stále dokola, dokud nejsem spokojen. Tlačítko Play (ten trojúhelník dole) navíc dělá něco trochu jiného, než Launch!

Kromě toho je potřeba řešit umístění výbuchu jednotlivých raket a jejich barvy, uživatel tedy pracuje s objekty na pracovní ploše a s jejich vlastnostmi. Dále je třeba řešit časy odpálení jednotlivých prvků, k čemuž slouží časová osa. Pohled na probíhající ohňostroj lze myší prosotrově měnit, což je opět drobnost, ale pro některé to může být první zkušenost.

Z pohledu informatiky stojí za vyzdvihnutí také výhoda simulace, kterou děti při práci zakouší: při hraní s virtuálním ohňostrojem nehrozí, že přijdou o prsty.

Štastný Nový rok!

2 komentáře:

  1. Různých nástrojů na hravou podporu informatického myšlení pro nejmenší je opravdu hodně. Přehled nemám, jen odkazy. Danovi jsem nedávno posílal k vyzkoušení Alici (http://www.alice.org/), Milan Khas psal nedávno o CodeMonkey (http://miloslavkhas.blogspot.cz/2014/11/codemonkey-napis-kod-utrhni-banan.html) a teď jsem narazil na hezký článek na Edutopii - Coding for Kids Revisited (http://www.edutopia.org/blog/coding-for-kids-revisited-anna-adam), který ovšem navazuje na další přehled 7 aplikací. Skoro si myslím, že by se toho někdo měl ujmout a udělat nějaký celkový přehled s anotacemi a doporučeními pro učitele a rodiče-nadšence. Asi bychom měli mít širší povědomí a znát víc možností, než jen Logo a Scratch. Dám to zadání jako sem. práci studentům, ale to není ono. Potřebujeme, aby to někdo průběžně aktualizoval.

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlas!
    - Bylo by prima, aby to netáhl jeden člověk, koneckonců nejlepší jsou praktické zkušenosti z nasazení ve výuce. To jeden člověk neustíhá. Nabízí se nějaká wiki, třeba na rvp.cz, nebo tak něco? Možná lepší nečekat, co se vyvine z digistrategie, byť se tam něco takového plánuje.
    - Nevěřím, že něco takového neexistuje v angličtině. Proto se mi nechce začínat zgruntu. Osobně mě to zatím tolik netlačí, ale kdyby se do toho někdo chtěl pustit, začal bych hledáním přehledu, podle kterého se orientují angličtí učitelé.

    OdpovědětVymazat