úterý 13. ledna 2015

MŠMT potápí kurzy pro talentované, včetně kurzů programování

Rád bych, aby tenhle blog sloužil především odborným otázkám výuky informatiky. Mohli bychom tady třeba diskutovat, jak kvalitní jsou kurzy programování v programu CTYOnline a jaké mají alternativy. Taková diskuse ale bude podle všeho brzy irelevantní.
Ministr školství slíbil, že kurzy podpoří, studenti se přihlásili, zaplatili svou část školného, začali studovat, a teď ministr rozhodl, že rozhodnutí ruší. Splachuje tak do kanálu jednak snahu vybudovat středoevropskoé centrum pro podporu talentovaných žáků a studentů, ale také 150 studentů, kteří na kurzech právě pracují (a z nich 29, kteří se učí programovat v Javě nebo tvořit weby).




Kdo do trojice nepatří?

Zdroje: Michal Krumphanzl, ČTK (Marcel Chládek); Lex Barker, Jadran Film a Rialto Film Preben-Philipsen (Old Shatterhand); Jan Fischer a Jaroslav Foglar, abcRedakce.cz (Mirek Dušín).

Možností, jak se naučit programovat, není zase tolik. Typická česká škola seminář nenabízí. Typický bezplatný internetový kurz nabízí několik úvodních lekcí, automatickou kontrolu úloh a žádnou lidskou podporu. Typické aktivity pro talenty předpokládají, že už programovat umí, nebo má aspoň správné buňky. Do kurzů CTY (Center for Talented Youth při Johns Hopkins University) se hlásí studenti, kteří umí kde co (a vážně dobře), programovali by rádi, ovšem sami to nezvládnou (to je leckdy znát i na jejich domácích úkolech - většina lidí se prostě náš způspob uvažování potřebuje naučit s něčí pomocí).

V rámci kurzu (v modifikovaném Moodlu) sledují namluvené přednášky s příklady, pročítají materiály, co potřebují si doplňují z poskytnuté knížky. Řeší rychlé kontrolní testy a vypracovávají domácí úkoly, které já pak kontroluju. Když se na něčem zaseknou a neumí s tím pohnout, napíšou mi a nějak to vyřešíme. Během tří měsíců (!!!) se tak dostanou přes klasický úvod (počítání, datové typy, řídicí struktury...) až k základům objektového návrhu a tvorbě appletů. Píšu to proto, aby bylo jasné, že kurzy nejsou žádná brnkačka.

Sem na blog o situaci píšu pro to, že se o něco zužuje prostor pro zájemce o studium informatiky a programování. Průšvih je to ale o něco větší. České CTYOnline nabízí (tedy už nenabízí, zápisy do druhého pololetí byly zrušeny) řadu dalších kurzů, mnohé (např. „soutěžní matematika“, tedy řešení problémových úloh) jsou u nás unikátní. Zdaleka nejtrapnější je ovšem postup, kdy ministerstvo ústy Marcela Chládka nejdřív podporu slíbí (včetně potřebného vnitřního rozhodnutí, podpis smlouvy a převod peněz oddalovaly jen technické důvody), a když všechno běží, tak ji odvolá (str. 1 a 2). Není jasné, kdo vzniklé náklady ponese, američtí partneři (kteří kurzy vytvořili a provozují své vlastní centrum) samozřejmě očekávají jejich uhrazení. Kdyby ministr podporu neslíbil, ptali bychom se po odborných důvodech, ale nikdo by se nepohoršoval nad lekcí „ze života“, kterou dal ministr špičkovým a pilným studentům. Trefně situaci komentuje Petr Kamberský.

Průběžně lze informace sledovat zde, studenty lze podpořit podepsáním petice.

Drobným písmem pod čarou: Do projektu jsem zapojený jako lektor informatických a matematických kurzů. Poslední události tedy pro mě osobně znamenají méně práce a tím i méně peněz. Což mne nicméně tíží míň, než to může vypadat, protože aspoň o to dřív dokončím učebnici, disertaci a další resty. Víc mě tíží studenti, kteří přichází o dobrou příležitost k vlastnímu rozvoji. Ze zpětných vazeb od studentů vím, jaký je pro ně kurzy znamenají posun.

Žádné komentáře:

Okomentovat