pondělí 23. listopadu 2015

Střípky z konference WiPSCE 2015

Nedávno jsem se vrátil z konference WiPSCE (Workshop in Primary and Secondary Computing Education) v Londýně. Didaktici z různých koutů světa (i když nejvíc z Evropy) tam představují svoje výsledky a pomáhají tomu, aby se učitelé v hodinách mohli rozhodovat poučeně, a nikoliv odhadovat od boku. Takže jsem si přivezl spoustu námětů a zajímavostí a o některé se podělím.

pondělí 16. listopadu 2015

Didaktika informatiky a neužiteční vědátoři

Ideální učitel by odhadl skutečné pořadí četnosti chyb a své značky by umístil přesně na modrou osu. Nejlepší učitel byl ten s kroužky. Učitel s křížky nemá tušení (a koreluje negativně), jenže dost mimo je i střední učitel s čtverečky. Zdroj: Neil Brown, Educator Beliefs vs Student Data
Občas se setkám s nějakou variantou názoru, že vědci (didaktici) z univerzit nejsou pro praxi (výuku informatiky) užiteční. Ať už se jedná o to, že přeci vše potřebné víme, nebo o to, že přeci dobrý učitel správný postup vycítí, fakta ukazují opak.
Nechci v tomhle krátkém příspěvku zabřednout do nuancí, ani nepředkládám jednoduché řešení (ano, cesta od teoretického poznatku k využití ve třídě je dlouhá, a výzkumníci tomu ne vždy pomáhají). Chci jen upozornit na zajímavý výzkum, na kterém ukážu, jak je spoleh na vlastní úsudek nebezpečný.

úterý 3. listopadu 2015

Jak nezprasit povinnou výuku informatiky?


Ilustrace: Dívka sleduje výklad učitelky informatiky a čeká na konec hodiny. Public domain.
Volně pokračuji v sérii reakcí na připravované změny výuky informatiky. Martin Malý má starost, že se z výuky informatiky v podání našeho školství stane nudný opruz. Nebo přesněji: starost mám já. On si je celkem jistý, že to tak opravdu dopadne. Nemám v úmyslu ho přesvědčovat o opaku, zatím víme příliš málo (navíc pokud budou lidé z MŠMT „pracovat“ jako dosud, není se o čem bavit). Přesto chci okomentovat několik souvisejících aspektů.

čtvrtek 29. října 2015

Článek na Lupě: Co se ve skutečnosti skrývá za „povinným programováním od první třídy“?

V posledním příspěvku jsem uvažoval, že asi napíšu něco delšího k připravovaným změnám ve výuce informatiky podle digitální strategie. V průběhu té malé internetové bouře jsem se spojil s jedním z jejích účastníků, Martinem Malým. Díky vstřícnosti jeho a šéfredaktora Lupy mohl ten můj (o hodně) delší text nakonec vyjít přímo na Lupě. Tak jestli vás to zajímá, běžte si ho tam přečíst. Je určený těm, kteří se o výuku informatiku aspoň dosud zajímali nanejvýš okrajově, ale třeba tam něco nového objevíte i vy.

neděle 18. října 2015

Povinné programování od první třídy — zamkněte děti doma!

Nápověda redakcím: dětské programování vypadá
třeba právě takhle, nikoliv takhle. CC-SA, Infofiltrag
Tento týden se urodilo (asi že je Code Week). Kromě přehledu EUN o programování v evropských školách vyšel v Hospodářkách článek Děti se budou učit programovat. Novinka ve výuce má být povinná už od první třídy a na Lupě pak senzorická reakce M. Malého Nechte povinné programování být. Článků na tohle téma možná (snad!) bude přibývat. Asi k tomu napíšu víc, teď jen v rychlosti to nejdůležitější, abych měl kam posílat lidi, co kladou ty nejjednodušší (a pochopitelné) otázky.

pátek 9. října 2015

Pozvánka: Pásmo webinářů První hodina programování


CC-BY-SA-3.0. See trademark information here: http://info.scratch.mit.edu/Scratch_License/1.4License
V pondělí 12. 10. v podvečer proběhne série webinářů určená kolegům, kteří by možná rádi výuku programování zkusili, ale potřebují předtím vědět víc. Cílem webinářů je vybavit účastníky tak, aby už jim k první hodině nic nechybělo.

pátek 2. října 2015

Kdybych byl matikářem, používal bych Desmos

Dnes představím interaktivní grafickou kalkulačku Desmos, třeba ji dosud někdo nezná. Kalkulačka sice patří spíš do hodin matematiky, ale jednak hodně z nás učí s informatikou zároveň matematiku, a navíc jde kalkulačka využít i ve výuce informatiky. Běží v prohlížeči, čímž hodně věcí zjednoduší. Nechce se mi popisovat základní funkce, ty objevíte vlastním zkoumáním (nebo tady). Stejně jako nějaké didaktické výhody, např. že zapsané výrazy jsou docela pěkně vysázené. Místo toho ukážu pár konkrétních výsledků a zajímavostí.

pondělí 7. září 2015

Marcel Chládek kurzy programování nepotopil úplně

První příspěvek školního roku zahájím restem, který je teď ale aktuální. Před několika měsíci jsem zde informoval o tom, jak se tehdejší ministr Chládek rozhodl potopit kurzy pro nadané studenty, včetně kurzů programování. Příběh má v rámci možností šťastný konec a připadlo by mi nefér mít na blogu zprávu jenom o tom, že pan ministr nedodržel slib. Kurzy budou i letos a do 11. září je možné se přihlašovat.


čtvrtek 20. srpna 2015

Finanční podpora pro akce v rámci Týdne kódu


Přerušuji blogovací prázdniny s dobrou zprávou pro organizátory akcí na podporu programování a informatiky. Mohou totiž na svou akci získat podporu ve výši až 3700 EUR. Ale popořádku.

pátek 19. června 2015

středa 10. června 2015

Náměty pro konec roku

Blíží se letní prázdniny, což lze pojmout jako příležitost odlehčit výuku. Prošlo mi pod rukama několik drobností. Zejména mladší školáci se s nimi vyblbnou a navíc mají informatické pozadí.

pátek 5. června 2015

sobota 30. května 2015

Příprava úloh pro příštího Bobříka informatiky

Včera skončil každoroční bobří workshop. 62 účastníků z 32 zemí pěti kontinentů se sjelo do rakouského St. Pöltenu připravit úlohy pro listopadového Bobříka informatiky. Využiju příležitosti a poodhalím, jak vlastně zákulisí soutěže vypadá.

sobota 23. května 2015

Střípky z konference Didinfo 2015



V polovině dubna proběhla v Banské Bystrici konference
Didinfo. Konečně jsem se dostal k sepsání několika momentů, které mi uvízly v poznámkách či paměti. Články tu budou nakonec nejspíš dokonce tři, tak to bylo zajímavé. Pojeďte příště taky.

čtvrtek 9. dubna 2015

repl.it: Jaká používáte online vývojová prostředí a co od nich potřebujete?

Svoje studenty (na střední škole) obvykle seznamuji s nějakým „dospělým“ (nikoliv „dětským“) programovacím jazykem, nejraději Pythonem. Nerad ale řeším problémy s instalacemi IDE, odlišnosti platforem, doma zapomenuté soubory a tak dále. Používám online prostředí repl.it. Umožňuje jak experimenty po jednotlivých příkazech v interaktivní konzoli, tak i spouštění delších kusů kódu. O moc víc neumí, takže nemá ani o moc víc tlačítek. Pro začátek je to tedy ideální pomůcka.