Didinfo. Jeden z příspěvků, které jsem nestihl, se týkal hudby. V té souvislosti přidám pár námětů.
Bohužel jen z doslechu vím o příspěvku Jana Járy z PF JČU „Informatika v bicím sekvenceru ukrytá“. Hudba jako cesta k algoritmizaci není taková ptákovina, jak to leckomu na první poslech zní. Ukazují to i nedávné články Miloslava Khase (Algoritmus aneb konec muzikantů v Čechách, Algoritmus v hudební výchově - práce s chybou).
Zájemcům o tenhle směr doporučuji k prozkoumání nástroj EarSketch. Webová aplikace obsahuje množství samplů a intepret Pythonu, který k nim má přístup. Hudbu tedy umožňuje doslova programovat (z těch připravených kousků, popř. z vlastních). EarSketch jde použít oběma směry: programování použít jako nástroj ke zkoumání hudby a její struktury (co to je výška tónu, hlasitost, rytmus...), nebo naopak od hudby k informatice (jak úsporně napsat ty bicí, jak může hrát víc nástrojů zároveň, jak na vlastní efekty. Jestli vám to zní fantasticky a poněkud neurčitě, podívejte se na připravené podklady pro výuku.
Přes muziku a další média učí informatiku také Mark Guzdial v USA. V rámci systému, kdy si studenti univerzity vybírají obor až v průběhu studia, si informatiku zapisuje leckdo. Počty přihlášených a pak neúspěšných studentů vedly tamní tým k mnoha úvahám o užitečnosti informatiky pro ostatní obory, motivaci kurz dokončit a případně pokračovat a o hledání způsobů, jak tedy informatiku učit smysluplně. Výsledkem je kurz Media Computation, kde studentí pomocí Pythonu manipulují s obrázky i zvuky a dosahují v mnoha směrech lepších výsledků, než tradiční "CS 101". Navíc se zapisuje (a dokončuje) nadprůměrně hodně studentek. Dosažené úspěchy možná souvisí s tím, že je kurz předmětem dlouhodobého systematického výzkumu.
Protivahou těchto těžkých kalibrů může být typedrummer.com, zmíněný v minulém příspěvku.
Kdo něco souvisejícího zkusíte, podělte se prosím do diskuse!
Žádné komentáře:
Okomentovat