středa 25. března 2015

Marek Eben umí informatiku

Delší dobu se tu neobjevil žádný praktický námět, ale tenhle blog nemá být jen o vědeckých výzkumech a teoretických konceptech. Dnes proto jednu takovou drobnost zařadíme (mimochodem, uvítáme tady i vaše příspěvky).

Marek Eben se v rozhovoru pro DVTV zmínil o několika aspektech nového alba, od nichž se lze odpíchnout v hodině informatiky. Mluvil především o záznamových médiích, formátech a rozdílech analogového a digitálního záznamu. Jak se ukazuje, ne vždy je „digitální“ správnou odpovědí. Rozumějí žáci tomu, o čem pan Eben hovoří? Asi by měli, jde přeci o normální rozhovor hudebníka s moderátorkou, nic pokročilého nebo snad expertního.
Organizace aktivity je jednoduchá. Žáci si poslechnou rozhovor (nebo jen část) a následně odpovídají na otázky. Lze to pojmout jako ověření znalostí, nebo naopak jako motivaci pro jejich získání. Tedy za předpokladu, že žákům nepřipadá v pořádku, když nerozumí hudebníkovi obsahu pořadu určenému široké veřejnosti.

Nejzajímavější část rozhovoru pro výuku informatiky probíhá patrně v čase 3:18—5:05. Otázky jsou jednoduché i složitější, vhodné pro různé žáky. Nejspíš vás napadnou i vlastní. K jednotlivým otázkám připíšu přibližné časové značky, asi je ale pohodlnější si úsek poslechnout celý v kuse. A žáci bez značek budou muset lépe poslouchat, aby zjistili, ke které části rozhovoru se která otázka váže.

Mimochodem, do DVTV lze vyrábět odkazy přímo na konkrétní okamžik stejně, jako na videa na Youtube. Na konec URL připište třeba ?t=3m20s pro začátek v čase 3:20. Možná že na DVTV funguje a možná by někdo chtěl pomocí služby Zaption otázky spojit přímo s videem

Otázky

  • Vysvětli, co je to ten „diskmen“. (3:42; uznávám, asi to není taková záhada jako walkman, ale on ten Ebenův rozhovor taky ještě dozraje)
  • Co jsou zmíněné „vavy“? Proč jsou „trošku větší“? (4:00)
  • Odhadni, kolik minut se vejde na „velkou flešku, jednagigovou“, když je tatáž hudba ve dvou zmíněných formátech. Potřebuješ k odpovědi nějaké další informace? Jaké?
  • Co to je ten „vinyl“? Proč se tak jmenuje? (4:17)
  • Co bys odpověděl(a) D. Drtinové na otázku, jestli digitální zvuk píseň „robotizuje“ nebo „zestuděňuje“? (4:47)
  • Vysvětli, co to Marek Eben říká digitálním a analogovém nahrávání (4:27), zejm. to s tou „ručičkou“ (4:49). Proč má podle něj analogová nahrávka vyšší nebo jinou kvalitu, než digitální? Dokonce i když jde o nahrávku téže skladby zahrané na stejný nástrojem a stejnými Ebeny!
  • Až odpovíš na předchozí otázky, vysvětli: čím to, je zvuk vinylové nahrávky považován za kvalitnější, než třeba zvuk z kompaktního disku? Vždyť vinyl je prostě jen starší (tedy černý, velký, a s nižší kapacitou), ale co to má společného s kvalitou hudby?
  • Co řekl Marek Eben dalšího, co stojí za bližší prozkoumání, čemu třeba hned nerozumíš? (V rozhovoru vystupuje mj. 24stopý magnetofon, digitální vstup nebo elpíčko — žáci a studenti si mají co najít.)
Detail dlouhohrající desky,
CC-BY-SA Tbraunstein, upravil Lessner
Detail CD ROM,
CC-BY-SA freiermensch

Dovětek

V prvním plánu jde samozřejmě o obsah výpovědí — formáty, média atd. Ve druhém plánu je ale důležité pozorování (možná důležitější pro nás, než pro žáky): Informatika proniká takřka všude. Nejen tím, že je jí vidět a že se používá. Je potřeba jí rozumět. V poslední době si všímám, jak proniká do pop-kultury. Nemyslím to, že se technika objevuje ve formě rekvizit, nebo formě kouzelné obezličky scénáristy k potřebnému posunutí děje, aniž by čtenář či divák mohl nebo měl přemýšlet.

Čím dál přirozeněji do povědomí veřejnosti pronikají i pokročilejší pojmy, se kterými tak lze pracovat jako se součástí příběhu. Abychom potom porozuměli příběhu, je třeba porozumět i kousku informatiky (což samozřejmě nijak nevylučuje, že si autoři informatiku často ohnou podle potřeby, ostatně stejně jako jiné obory).

The Big Bang Theory asi trochou informatiky nikoho nepřekvapí. Informatické je ale i pozadí tajemného podkroví v seriálu Dollhouse (který je jistém smyslu informatický celý). Oba tyhle příklady lze vysvětlit cílením na úzké publikum. To se ale nedá říct o výročním speciálu Dr. Who, kde se výpočetní složitost ukáže jako stěžejní okolnost pro záchranu planety, vesmíru a vůbec. Znáte další příklady?

Žádné komentáře:

Okomentovat